Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Rock a jeho hranice, díl druhý. Od progrocku koketujícího s djentem, přes melancholické indie, až po zvukově vymazlenou psychedelii. V rámci domácích kytarovek byla nadílka roku 2021 plná diverzity.
TRUE FIR – Second-Guessing
Letos vyšlo celkem dost desek, které se nějakým způsobem motají kolem alternativního/indie rocku a melancholie. Výčet bych mohl začít klidně abecedně od ALTERCAST, BARE ESCAPE a pokračovat dál. Nic jsem si ale nezamiloval tak, jako poslední TRUE FIR. „Second-Guessing“ mě vrací do zlatých devadesátek, kdy své nejlepší desky vydávaly nezávislé indie, které čerpaly z té melancholičtější strany grunge vlny, zasněnosti THE CURE a emařské pocitovosti. Pražákům se podařilo natočit chytře složenou desku, jejíž skladby mě neopouštějí ani více jak rok po vydání.
Dokonale zprodukovaná a notně psychedelická parafráze na soundtracky typu PULP FICTION. Hypnotická směsice zefektovaných kytar, hammondek a utahaných rytmů možná nedosahuje výše zmíněné soundtrackové hitovosti, ale nijak to nesnižuje filmový dojem, jakým deska „Your Blood My Veins“ působí. Právě celkový sounddesign tady tvoří opravdu významnou složku. Vzpomenete si chvílemi na Nicka Cavea & BED SEEDS nebo SWANS. KILL THE DANDIES! si plně uvědomují, že méně je více. Soustředí se na detaily. Některé zvuky je těžké identifikovat, jiné jednoznačně odkazují prostřednictvím kytary nebo syntezátorů někam k osmdesátkám i sedmdesátkám. Přičtěte silně stylizovaný vokál a máte kapelu, která je v rámci domácí scény naprosto unikátní.
Hudební podivnost, která sousloví „svojská hudba“ vdechuje nové významy. Surrealistické texty a zvuk, ve kterém místy nelze rozeznat zprasené violoncello od kytary. Kňouravé smyčce tu tvoří velkorysé zvukomalby, které mi připomínají výjevy ze Švankmajerových filmů. Nic tu není tak, jak by mělo být. Přeslazený hlas na vás cukruje za doprovodu zvuků, které ze všeho nejméně připomínají rockovou kapelu. Epické načančané aranže se tu prolínají se špínou a disharmonií narušující hudební realitu krásného dne. Hudební beatnictví současnosti. Slunné letní poledne, ve kterém sladce páchne opodál se rozkládající zdechlina.
Generační výpověď vyprávěná skrze postpunkový neforemný cajdáky. Český texty ze života, plný úzkosti, nejistoty, ale i nihilismu a třeba i vysněných nadějí, mě baví jako málokterý z poslední doby. Ve specifický poetice se mísí obyčejnost příběhů, mladistvá drzost a rebelantství vyprávěné přímým leč dostatečně zajímavým způsobem. Témata dokonale podporuje hudba. Ačkoliv deska není nijak tvrdá, je v ní přítomna sympatická hrubost a neotesanost.
Po většinu času instrumentální progresivní rock moderního střihu, který si pohrává s éterickou sólovou kytarou odkazující někam k postrockové epičnosti. Občas mě napadá otázka, jestli ten nabasovaný rytmický tep celého alba odkazující k djentu není moc na sílu a jaké by to vlastně bylo bez něj. Zvukové zpracování se snaží držet krok se světem a lze bez debat říci, že se to daří. Stejně tak se povedlo i dotáhnout sérii hostů, kteří celek obohacují o spoustu malých zajímavostí. Ať už jde o sóla Sama Vallena nebo Martina Schustera nebo vokály Báry Liškové. BETWEEN THE PLANETS se podařilo i tentokrát spojit atmosférické plochy, současný sound a džndžn rytmiku.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.